Toelichting verzendkosten

Zo af en toe hoor ik van mensen dat ze de verzendkosten te hoog vinden, dus leek het me een goed idee om wat achtergrondinfo te verstrekken.

Even voor de goede orde: elke bestelling wordt met evenveel plezier ontvangen, ingepakt en verzonden (wie het kleine niet eert ;)) en één kleine bestelling gaat net zo goed op de dag zelf naar het postkantoor als een doos die amper te tillen is.

Voor ik verder van wal steek ook nog een stukje info voor je beeldvorming: de vaste kosten van een bestelling zijn gemiddeld ongeveer 7,-. Dit zijn puur de kosten van het afhandelen (verpakkingsmateriaal, directe verzendkosten en directe betaalkosten) zonder dat er rekening gehouden is met de tijd die eraan besteed wordt om hem in te pakken en verzendklaar te maken.

Gratis verzenden is natuurlijk heel leuk, maar hoe gratis is dat nu echt? Een webwinkel, of die nu enorm groot is of piepklein, is een bedrijf. Dat betekent dat de kosten terugverdiend moeten worden en dat er daarnaast hopelijk ook nog iets overblijft voor uitbreiding en ter compensatie van de tijd die ermee gepaard gaat om die webwinkel te runnen. Het is leuk om te doen, daar niet van, maar tegen je baas ga je ook niet zeggen dat je geen salaris hoeft omdat je je werk zo leuk vindt :). Als je werkt hoor  je voor je tijd gecompenseerd te worden, toch?

Natuurlijk krijgt een webwinkel ook korting op verzendkosten naarmate ze meer pakketten per jaar versturen, alleen gaat dat om honderd- en duizendtallen, en dubbeltjes korting in plaats van meerdere euro’s. Een vervoerder heeft immers ook kosten die betaald moeten worden.

Feit is, pakketten verzenden kost nu eenmaal geld, en dat moet ergens vandaan komen.

Om die verzendkosten terug te verdienen kun je als bedrijf een aantal dingen doen: je kunt een extra opslag in alle prijzen verwerken, of je kunt de verzendkosten geheel of gedeeltelijk doorberekenen.

Dat laatste is in mijn ogen de eerlijkste methode, omdat het uitgaat van het principe ‘de gebruiker betaalt’ en het de boel transparant houdt. Verder betaalt in dat geval iemand die meer bestelt dan niet juist een groter deel van de verzendkosten, wat wel het geval zou zijn als die kosten in alle artikelen verwerkt zouden zitten.

De verzendkosten zijn verder zo ingesteld dat pakketbestellingen onder 10 euro niet verlieslatend zijn. Is het bestelbedrag hoger, dan krijg je een korting op de verzendkosten en betaal je minder, omdat er dan ruimte is om die kosten uit de normale marge op de verkochte producten te betalen.

In 2019 stijgend de vervoerskosten een klein beetje, maar voor mij is er nog geen aanleiding de verzendkosten te verhogen.