Update webwinkel

Elk voordeel heeft z’n nadeel

Op 30 maart heeft de webwinkel een belangrijke update gehad. Een paar dagen ervoor was er een kritische kwetsbaarheid ontdekt, en daardoor was het essentieel om de update zo snel mogelijk toe te passen.

Na de update werkt de verzending van e-mail niet meer naar behoren. De module die daarvoor geïnstalleerd was en die steeds keurig zijn werk gedaan heeft liet de webwinkel crashen op het moment dat er een e-mail verstuurd moest worden. Dat was nogal frustrerend, want drie of vier andere modules gaven hetzelfde effect. Terug naar de vorige versie van de webwinkel was beslist geen optie, want daar zat die kwetsbaarheid in. Een geval van je kan niet vooruit, maar ook niet achteruit.

Nu hebben we alleen de standaard e-mail-functie van de webwinkel, alleen was dat nou juist de reden dat ik een module geïnstalleerd had. Terwijl ik op zoek ben naar een andere module moeten we het er helaas mee doen. Daardoor kan het zijn dat je niet zoals je gewend bent direct na je betaling je factuur automatisch ontvangt, maar dat ik hem je handmatig toestuur als je provider hem niet accepteert. Mijn excuses voor het ongemak!

Een ander onhebbelijkheidje is dat de prijzen van productopties vreemd vermeld staan. Bij remedies staat er bij de 10 ml variant bijvoorbeeld ineens +0.85/0.89 als meerprijs. Dat blijkt het BTW-bedrag te zijn. Op de uiteindelijke prijs heeft het geen invloed, het ziet er alleen vreemd uit. Dit is ook niet weg te krijgen, maar wel op te lossen door er een verklaring bij te zetten zodat het duidelijk is waar dat bedrag ineens vandaan komt.

Niet elke vooruitgang is ook een verbetering, maar die gevaarlijke kwetsbaarheid zijn we in ieder geval kwijt, en daar ging het uiteindelijk om.

Update 9 april

De conclusie op dit moment is dat het probleem nog niet op te lossen is, maar er gloort licht aan de horizon.

De leverancier waar een aantal van de modules in de webwinkel vandaan komen heeft ook een e-mail-module, alleen geeft die een conflict met iets dat ik eigenlijk nog belangrijker vindt: de module die de factuur-layout en het meesturen als bijlage van de facturen verzorgt. Aangezien ik verre van fan ben van de (onhandige) standaard factuur-layout is de keuze uit twee kwaden gevallen op het dan maar tijdelijk handmatig doorsturen van de e-mails.

Het licht aan de horizon is het feit dat ik een aankondiging zag staan van een module voor het aanpassen en meesturen van de facturen. Als ze allebei van hetzelfde bedrijf komen lijkt het me onwaarschijnlijk dat ze elkaar bijten, en ik wacht dan ook vol ongeduld op de e-mail dat de PDF-module uitkomt.

Wordt (hopelijk snel) vervolgd

Update 13 april

Yesss, het werkt weer! Niet met de modules van bovengenoemde leverancier, want die zette alleen de standaard layout om in een pdf-bestand, maar met een e-mail module van een andere leverancier die (na een eenvoudige aanpassing) wel werkt met deze softwareversie EN met de factuur-module. Nu gaat alles weer netjes automatisch 🙂

Waar ik deze week ook nog tegenaan liep is dat de webwinkel me niet toestaat klantgroepen te wijzigen als ik handmatig een bestelling invoer. Erg vervelend, maar minder zichtbaar dan het e-mail probleem. In de volgende update wordt dat als het goed is opgelost.